fredag 1 december 2017

Julkalendern 1:a december

Idag börjar Skrivarlinjens julkalender. Arbetsdagarna fram till julavslutningen bidrar deltagarna med egna luckor. Först ut är Martin Bungner:

Första december i Traneberg. Snövädret har redan hunnit komma och gå. Många suckar för att det är svårt att klä sig rätt, själv vet jag inte riktigt. Människor går här utanför och ser lite bylsiga ut. Jag tänker i alla fall på kläder och kanske mest på det här med bekvämlighet, fast det ryms ganska mycket i ordet bekvämlighet. Jag tänker på vad som händer med oss när vi har olika kläder på oss. Vad händer med dig när du bär dina favoritplagg kontra något du känner dig obekväm i?

Jag tänker också på makt och kläder. Vad händer när någon kommer till en partiledardebatt iklädd t-shirt, vad signalerar det när någon dyker upp på stadens dyraste nattklubb i bara mjukisdress. Säkert har du själv suttit som ensam underklädd på en middag eller helt överklädd hos någons söndagsfika. Uniform också. Vad innebär det?

God morgon, förresten. Det här tänker jag på och nu gör du också det. Skriv om du vill.

Ha en fin helg och första advent! Tjingeling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar