onsdag 6 december 2017

Julkalendern 6:e december

Idag är det Frida Lidgren som skrivit dagens lucka, tre dikter:

Flumskolan 

”Jag vill behandla frågor som inte är filosofiska”, vädjade Alice
”Alla frågor är filosofiska här”, sa Filurkatten
All ångest är existensiell, längst stigarna här
Mina antidepressiva är små, pastellfärgade, pudriga tabletter: ”ät mig”
De gör mig stor, stor -
För stor för att falla ned till kaninhålets botten
Där skulle jag gå under

Jag är redo att vara hemma här

Jag ska skaffa körkort

Jag ska skaffa körkort 
För att hitta dig igen
Jag ska skriva våldtäktsman i GPSen

Jag tror starkt på kollektivtrafik
Men än starkare på dig i mitt strålkastarljus
Och min fot på gaspedalen
Och sedan

Ska jag backa över ditt lik
Och köra över din kropp
Jag ska backa över ditt lik
Och köra över din kropp
Krasande, gnyende fartgupp

Jag ska skaffa körkort
För jag ska köpa stuga i skogen
Jag ska gömma mig för polisen och där lever vi
Utan att vänta på sirener
Jag och min katt och mina ljuslyktor i blått och rött
De kastar skimmer på knarrande väggar, likt en varning men
Ingen hemsöker mig
Längre

Jag ska skaffa körkort
För att skjutsa runt mitt band
På landsvägar och på autobahn
Sedan, på scener, ska jag berätta om dig
Inför öppna ögon och svettiga hakor, tappade
Där ska jag hänga dig, ut och in
Jag har ingen skam
Och dråpet av dig har inget slut

Drivkraft

Jag drivs av tre ting
Listade här ifrån störst relevans, 
Till med störst makt över mig

Min vrede

Mina pretentioner 

Mitt sötsug

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar